Husordensregler

Ordensregler for Viking borettslag

Vedtatt på generalforsamling 26. mai 2021.

Alminnelige ordensregler

Ordensreglene inneholder bestemmelser om bruk av leiligheten og fellesarealene. De er til for å holde ro og orden i borettslaget og for å sikre et godt bomiljø ved at alle tar hensyn til hverandre.

Andelseierne er ansvarlige for at ordensreglene blir overholdt av alle i husstanden og andre som gis adgang til leiligheten og fellesområdene.

1. Ro og orden

Beboerne i borettslaget oppfordres til å begrense alle aktiviteter som kan virke forstyrrende på naboene. Det skal være ro i borettslaget mellom klokken 2300-0700. I dette tidsrommet skal det ikke spilles høy musikk eller utføres annen aktivitet som forstyrrer nattesøvnen, eller på annet vis virker sjenerende på omgivelsene. Ved spesielle anledninger, som medfører ekstra støy etter klokken 2300, varsles beboerne i tilstøtende boliger i god tid.

Ved innflytting, modernisering eller reparasjoner i boligen, som medfører banking, boring, sliping, saging etc. varsles naboer, og det tillates i tidsrommet:

– på hverdager klokken 0700-2000

– i helg og helligdager klokken 1000-1800.

2. Bruk av boligen og tilknyttede arealer

Beboerne skal sørge for:

  • at boligen er tilstrekkelig oppvarmet ved fravær, flytting eller lignende i den kalde årstiden slik at vann/avløpsrør ikke blir frostskadet.
  • at avtrekksventiler på kjøkken, bad og toalett holdes åpne for å unngå kondensskader og muggdannelse i boligen eller at ventilasjonen er på.
  • å opptre ansvarlig med ild og varme, slik at det ikke oppstår brann i borettslaget. Fakler og fakkelbokser tillates ikke brukt nær treverk. Ved grilling anmodes beboerne om å benytte grillplassen. På balkonger og i trappeoppganger er ikke tillatt med kullgrill. Den som griller må ta hensyn til brannfaren og sørge for at naboer ikke sjeneres.
  • straks å melde fra til styret dersom det oppdages veggedyr, kakerlakker eller lignende i boligen.
  • å fjerne snø og is fra balkongen.
  • å unngå å påføre gulvet skade når det brukes isbrodder i trappeoppgangen. Dette kan ordnes ved kjøp av dertil egnede matter på beboers bekostning, f eks kunstgressmatter, dersom man ikke vil ta av og på broddene nedenfor trappen.

Andelseieren skal søke generalforsamlingen om adgang til å gjøre inngrep i yttervegger/utearealer, som å sette opp markiser, plattinger, levegger, parabolantenne eller lignende. Det er i henhold til generalforsamlingsvedtak i 2010 ikke tillatt å sette opp varmepumpe.

Andelseier kan ikke uten godkjenning fra styret, overlate bruken av boligen til andre, jf. borettslagslovens §§ 5-3 flg. Overlating av bruken reduserer ikke andelseiers plikter overfor borettslaget.

3. Fellesområder

Beboerne oppfordres til å holde det rent og ryddig på borettslagets fellesområder.

Søppelkasser er kun beregnet til husholdningsavfall. Alt sorteringspliktig avfall skal pakkes forsvarlig i respektive fargede plastposer og plasseres i anvist avfallsdunk. Papiravfall sorteres og legges i egne avfallsdunker. Papp, glass og metall leveres i SHMILs kontainere rundt om i byen. Miljøfarlig avfall leveres på avfallsmottak. Avfall skal ikke settes utenfor søppelkassene, og søppelkassene skal ikke fylles mer enn at de alltid kan lukkes helt.

Grillplassen er til bruk for alle beboere.

Sandkassen er til bruk for barn som bor eller er på besøk i borettslaget. Private lekeapparater kan benyttes på fellesområdet, men må tas inn etter hver bruk.

Oppslagstavlene tilhørende borettslaget kan brukes av alle beboere til oppslag som er av felles interesse, f eks salgsoppgaver, invitasjon til felles kaffe, grilling på uteplassen eller liknende.

4. Parkering

Parkering skal for beboeres vedkommende skje i carporter og garasjer. Gjesteparkering er forbeholdt besøkende og skjer på parkeringsplassen ved siden av Sentrumskirka i Nessgata og ellers kun på merkede plasser i Lavollgata og ”Nergata”. I enden av Lavollgata og foran søppelskur er det snuplass/adkomst for utrykningsbiler. Her er ingen parkering tillatt. Dersom beboere i perioder har behov for å benytte gjesteparkeringsplass i Lavollgata, må dette på forhånd avklares med styret”

5. Dyrehold

Som hovedregel er hold av husdyr i borettslaget ikke tillatt. Dersom det foreligger tungtveiende grunner, kan styret etter begrunnet søknad likevel gi dispensasjon for husdyrhold. Tillatelse gitt etter dispensasjon kan trekkes tilbake dersom dyreholdet viser seg å representere vesentlig ulempe for andre beboere.

6. Postkasser

Postkassene tilhører borettslaget. De skal være merket med fastsatt navneskilt, som bestilles på borettslagets hjemmeside eller ved henvendelse til styret. For mer info, se borettslagets hjemmeside eller beboermappen.

7. Skader påført borettslagets eiendom

Skader som påføres borettslagets eiendom skal straks meldes til styret. Styret vil sørge for å få skaden reparert fagmessig. Skadevolder faktureres vanligvis for reparasjonen med mindre gode grunner taler for noe annet.

For å unngå rustmerker i malingen på borettslagets eiendom skal det ikke brukes stifter fra stiftemaskin ved oppsett av plakater. Skjer dette, vil det bli tatt kontakt med ansvarlige for å få stiftene fjernet. Blir ikke stiftene fjernet, vil ansvarlig (andelseier eller eiendomsmegler) bli fakturert med kr 500. Andelseiere som skal selge leilighet, må huske å informere eiendomsmegleren om dette.

8. Annen informasjon

I tillegg gjelder borettslagets HMS-regler, vedtekter og borettslagsloven. Meldinger fra styret ved rundskriv skal også gjelde på samme vis som ordensreglene.

Brudd på ordensreglene er å anse som mislighold, og kan føre til sanksjoner i henhold til borettslagsloven.